Friday 6 February 2009

En typisk fredag

Nå ble jeg litt usikker på om overskriften 'en typisk fredag' egentlig er så god. For finnes det egentlig en typisk fredag? En ting er i alle fall sikkert: Fredag=fridag. Og det er deilig. Da kan jeg gjøre hva jeg vil, og det gjør jeg også! I dag sov jeg leeenge, mye lengre en jeg egentlig gjør på en typisk fredag. En typisk fredag sover jeg til ti, senest. I dag sov jeg til elleve, enda alarmen gikk klokka 09.45. Må jo ikke kaste bort fridagen på soving, tenker jeg.

På en typisk fredag er jeg avslappet. Det er ingenting jeg gjøre. Det som er fint med fredager, er at alle vi 4 - altså jeg, Adrian, Helene og Janne Lise - har fri. På en typisk fredag hender det vi finner på noe sammen. Noen av oss i alle fall. Men i dag gjorde vi ikke det. Både Adrian og Janne Lise har venner som er i London akkurat nå. Og jeg vet ikke hva Helene har gjort i dag. Kanskje jeg skal sende en melding og spørre?

Så det ble kanskje ikke en typisk fredag likevel? Etter frokost satte jeg meg til i senga og åpnet Rosetta Stone Version 3, French level 1. Ja, jeg har begynt å friske opp fransken igjen. Skal jo kanksje en tur til Paris med toget i løpet av våren? Må jo ikke virke helt språkukyndig, hvis det er et ord. Også tenker jeg kanskje å ta utveksling til Paris. Kanskje jeg gjør det tredjeåret? Hadde vært spennende, og da bør jeg jo kunne litt fransk. Dessuten er fransk et pent språk. Og Paris er en pen by, har jeg hørt. Så hvorfor ikke? Å holde meg i Norge for alltid har jeg ikke tenkt. Men jeg kommer alltid tilbake.

På en typisk fredag drar jeg enten på gymmen. Eller ikke. I dag skal jeg dra dit. Om en time, kanskje. Oppstramming av "legs, bums and tums" høres ikke dumt ut, gjør det vel? Og etterpå er det aerobic, og det er gøy.

Tidligere i dag tok jeg en liten busstur til Ealing Broadway, som er det nærmeste shoppingområdet til Alperton. Hvis man ikke teller alle saributikkene i gata da, men de går jeg som regel forbi. Så jeg dro til Ealing Broadway, for der vet jeg de har Starbucks. Starbucks er bra, både i Lima og i London. Jeg hadde med en bok, og satt der og leste. Tror jeg satt der et par timer, men tiden går så fort når jeg leser at det vet jeg ikke helt. Glemte å se på klokka.

Deretter gikk jeg til en bruktbokhandel, Oxfam. Der kjøpte jeg noen billige språkbøker. Min O store lidenskap, kan det virke som. Språk altså, ikke bruktbøker. Det er Janne Lise sin lidenskap. Forrige dagen fikk jeg en tysk ordbok som Lydia hadde lagt igjen. I dag kjøpte jeg Agatha Christies 'Miss Marple and 13 problems', eller hva den nå heter på engelsk. Den er på spansk. Jeg vil jo ikke glemme heller. Også kjøpte jeg to "phrase books", en med latin-amerikansk spansk, og en med fransk. Motivasjonen er på topp! Je voudrais parlar français. Je ne parle pas français enda, i alle fall.

Så det var en typisk fredag. Eller kanskje ikke. Men en ting er sikkert, fredag=fridag. DET er i alle fall veldig typisk.

3 comments:

Johanna said...

Når tenker dere dere til Paris? Mulighet for å bli med?

Jeg har greit lyst til å dra til New York, siden det er så billig, men Paris er jo litt enklere.

Ranveig said...

Det er veldig koselig å følge med bloggen din. I min blogg ligger det en pris til deg.

Anonymous said...

Je te souhaite bonne chance avec la langue francaise! Quand tu reviens à Trondheim, je vais t'apprendre un peu plus, et tu peux m'apprendre l'espagñol. J'ai presque commencé... Presque.. :P

Hmm.. Glømte at du kanskje ikkje skjønne alt, men nu har du nå å jobbe me! Regne me d går greit ;) Om ikkje får du si fra! :)

Fransk e et herlig språk!