Wednesday 4 February 2009

Du store (blogg)verden!

Jeg har nå følt meg som en aktiv blogger siden jeg opprettet min Peru-blogg i juli 2007 og frem til nå med denne bloggen. Jeg har hatt til sammen rundt 160 innlegg på de 19 månedene jeg har blogget, noe som tilsvarer et par innlegg i uka. Det er jeg fornøyd med.

For et par dager siden hadde jeg et innlegg med utfordringen jeg fikk fra Helene. Jeg ble litt nysgjerrig på hvor slike ting egentlig starter, og bega meg ut på en reise gjennom en bloggverden som jeg aldri hadde trodd var så stor og så aktiv.

Ved å nøste tilbake gjennom utfordring etter utfordring gikk turen fra Norge via Nederland og til USA, der kjeden sannsynligvis startet. Jeg hoppet fra håndarbeidsblogg til håndarbeidsblogg, til katteelskerblogger, til mer personlige blogger. Noen blogger var godt oppdatert (opp til 114 innlegg i måneden!), ja, faktisk var de fleste av bloggene godt oppdatert med gjennomsnittlig et innlegg dagen. Jeg gadd ikke sitte for alltid og lete meg gjennom blogger, men jeg kom meg gjennom ca 25 blogger, alle med den samme utfordringen, og alle disse utfordringene postet på under en måned, som viser at folk ikke er så treige med å svare på sånt.

Da gav jeg opp, og slo meg til ro med min utvidede kunnskap om bloggverdenen: Den er diger, og sammenviklet i et komplekst nett av innlegg, kommentarer, linker, priser man sender til hverandre, felles tema på innlegg som "Wordless Wednesdays", "Pink Saturdays", "Two on Tuesdays" osv, og at sammenliknet med andre er ikke jeg en aktiv blogger. En annen ting som slo meg er at det er overveldende mange liv som blir blottlagt (blogglagt?) på denne måten, liv som jeg og du kan få tilgang til. Lurer på om de tenker over hvor mange som har tilgang til den informasjonen? Jeg vet i alle fall at jeg begrenser det litt ved å skrive på norsk, og slipper dermed å dele det jeg skriver med hele den engelsktalende verden.

Uansett: Hvis du noen gang får lyst til å begi deg inn i denne verdenen, vil jeg foreslå du bare begynner her (som i denne bloggen), eller kanskje her? Hvis det ikke holder, finner du en liste over andre aktive (og mindre aktive) bloggere til høyre. God reise!

1 comment:

Eirik said...

Kult!

Mitt spor stoppa etter fire klikk, da det var ei Kristiane i USA som ikke hadde sagt hvem ho fikk utfordringa fra...