Tuesday 2 June 2009

Pinsefeiring i Alperton

Her i Alperton har man tradisjon på en litt annen pinsefeiring enn den jeg er vant med fra kirka hjemme, og søndag ble derfor en veldig interessant dag!

Men for deg som kanskje sitter der og er litt usikker på hva pinsa egentlig er, så kommer det en kjapp oppsummering her, rett fra wikipedia:
"Pinse er en kristen høytid 49 dager etter at Jesus stod opp fra de døde på påskedagen(50. påskedag). Dagen er til minne om at Den Hellige Ånd kom til apostlene. Dagen regnes som fødselsdagen til den kristne kirken."
Og som du kanskje husker fra bibelhistorien, så begynte apostlene å snakke alle verdens språk i tunger da de fikk Den Hellige Ånd, så alle de som var der hørte sitt eget spåk fra disse galileerne som ble mistenkt for å ha drukket for mye vin.

Det var litt bibelhistorie, nå kommer vi til den egentlige historien, nemlig om søndagen. I kirka hadde vi vanlig All Age-service kl 11, dvs gudstjeneste uten søndagsskole, som førte til at jeg fikk være med å lede lovsang. Det var gøy!

På ettermiddagen, derimot dro jeg opp til St. John's church en liten gåtur herfra, der jeg skulle hjelpe til å blåse opp ballonger. 100 "Smile, Jesus loves you"-ballonger og ett kjøttsår på fingeren av å knyte dem senere var det klart for en kort gudstjeneste før vi skulle ha en parade fra St. Johns og nesten ned til kirka vår. Nærmere 100 stk hadde møtt opp, og med lastebil med band og sangere på lasteplanet var det klart det ble stemning i gatene.

Det var noe veldig spesielt med å ha parade gjennom gater der de fleste er hinduister eller muslimer, og synge Lord I lift av full hals. Litt av et vitne, kan du si. Men det var ikke den delen jeg synes var best. Ferden endte nemlig utenfor en nedlagt pub i shoppingområdet her. Og så begynte forkynnelsen og enda mer lovsang. Og det på hindi, gujarati, tamil, singalsk og engelsk. Alle de som gikk forbi på gata fikk høre budskapet om Jesus og hva han har gjort for oss på sitt eget morsmål. Er det ikke en fantastisk måte å feire pinsa på, så vet ikke jeg! Og det var visst noen hender i været fra folk som stod og hørte på og ville ta imot Jesus. Nå ble ikke akkurat 3000 lagt til menigheten denne pinsedagen i Alperton i 2009, men om bare én gjorde det, er jo det kjempebra!

Jeg skulle gjerne hatt noen få bilder å legge ved dette innlegget, men som vanlig glemte jeg å ta med kamera, så det beklager jeg.

No comments: