Saturday 9 May 2009

Trening!

Det er vår i lufta, og da blir jeg plutselig litt mer rastløs. Etter tips fra Bente, har jeg funnet et 12-ukers treningsprogram fra Løplabbet, og det skal jeg sannelig hive meg på. 

Fordel 1: Jeg får brukt overflødig energi
Fordel 2: Jeg får mer energi
Fordel 3: Jeg blir sprek (forhåpentligvis)
Fordel 4: Jeg kan etter hvert jogge med Ingrid Marie uten å være en for stor byrde..

12 uker høres kanskje litt vel ambisiøst ut, men det er lov å prøve. Hvis noen har tips til motivasjonsfaktorer, er det bare å komme med dem! Erfaringen min tilsier at det kan være vanskelig å holde motivasjonen oppe over tid, så nå må jeg finne ny taktikk for å løse motivasjonsutfordringen (ikke problemet)

Her er planen for uke 1: 
(Treningsøktene kan fordeles ut over uka som jeg vil og har tid til)

Dag 1: Gå i raskt tempo i 25 min. Du skal bli andpusten, men ikke hive etter pusten. Tempoet skal være slik at du skal kunne være i stand til å føre en samtale mens du går.
Dag 2: Gå i raskt tempo i 10 min, jogg 1 min, gå 2 min, jogg 1 min, gå 2 min, jogg 1 min, gå 2 min, jogg 1 min, gå 5 min. (4 x 1 min jogg)
Dag 3: Gå i raskt tempo 10 min. Gå oppoverbakke 2 min, jogg ned. Gjenta 4 ganger. Gå 10 min etterpå..


Det ser jo overkommelig ut. Jeg prøver, og håper været ikke blir for ille, for det er ifølge Bente ganske demotiverende... Jeg kjører i gang, og skal prøve å få første økt i dag! (selv om jeg på en måte utførte den da jeg gikk hjemmefra og til tube-stasjonen i går..)

1 comment:

Ingrid Marie said...

Æ glede mæ t å jogge me dæ! :D
Du klare akkorat d du vil, så d hær har æ trua på værtfall.

PS: Regn e bare ekstra digg å jogge i, man blir avkjølt samtidig som man føle sæ rein og fin etterpå, og ikkje bare masse salt i trynet. Overskya e også digg, da e d svalt og godt. Vind blir som naturlig intervalltrening: må jobbe litt ekstra når du jogge mot den, som å flyr når du har den i ryggen. Sol e ikkje dumt d heller, for da kan man bade i vannan man jogge forbi og bli skikkelig svett og deilig... Snø og is funke d også, man har da joggebrodda! ;)

D ska altså ikkje stå på været. D e nemlig alltid joggevær.

Lykke til! :)

Om d hær ikkje va motivasjon nok, så tenk: følelsen etterpå, den beste som e :)