Thursday 11 December 2008

Christmas Greetings from St. James Alperton

Det er snart jul, og det betyr snart julegudstjenester i kirka. I den forbindelse har vi trykt opp flyers til alle i sognet, for å invitere dem til kirka vår i jula. Opptrykkinga er det jeg og Adrian som har stått for, samt mesteparten av brettinga, all tellinga og merkinga av flyersene. Sortering og telling gatevis

Det har vært en ganske stor jobb, for å si det sånn. Men ikke veldig avansert og stressende, akkurat. Før nå. Nå skal nemlig alle arkene leveres ut. Du tenker kanskje "er det så vanskelig da? Kan vel ikke ta så lang tid? Er jo bare en liten del av London som skal ha dem." Liten? Joda, men sett i forhold til at London er STORT, så ser totalsummen slik ut:


Heldigvis er det en del av disse bunkene som har blitt tatt med av kirkas medlemmer. Da vi hadde kunngjøringer under gudstjenesten på søndag, og det fortsatt var en hel del bunker igjen, som jeg ikke så noen ende på før etter nyttår, benyttet jeg anledningen til å oppmuntre folk til å ta med seg gata i det minste. "Otherwise me and Adrian have to deliver all of them" Også lo de. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være morsomt..?

Nå sitter jeg på rommet mitt rosenrød i kinnene og kald på hendene etter å nettopp ha vært ute på en runde. Og det er ikke så lett som en nordmann skulle tro. Vi har jo postkasser, gjerne postkassestativ med postkassene til halve gata på, og det betyr lett jobb for en som deler ut flyers. Her i England har de gjort den jobben værre og mer tidtakende ved å ha brevsprekk i døra. (Sånn som den Harry Potter får brev gjennom i den første filmen). Og det er ikke bare bare, for det finnes mange forskjellige typer brevsprekker. Slik er de etter vanskelighetsgrad av levering, de enkleste først:

* Sprekk i døra uten luke på. Arket seiler rett inn i gangen.
* Med luke utenpå, enten nedenfraåpning eller ovenfraåpning. Åpne luka, send arket inn.
* Med luke på innsiden. Samme prinsipp som ovenfor, bare at luka dyttes opp.
* Med luke på både inn- og utsiden. Litt værre, fare for å sette fast fingrene!
* Små luker, ikke plass til A5-papir en gang, så da må flyersene brettes litt for å få plass.
* Luke på utsiden og "bust" innenfor, ala busten på en sånn du koster av snø fra bilen med. Noen buster er veldig stive, og disse husene får papir med litt bretter på. Det må de finne seg i når de har bustebrevluke.
* Luke på begge sider, med bust i mellom. Disse er de verste. Jeg satte meg fast flere ganger. Disse husene ender dessverre opp med knøvla papir på innsida av døra. Ikke skyld på meg.

Så sånn er det. Ikke bli postmann i England, med andre ord.

4 comments:

Adrian said...

Skjønner ikke hvorfor doble postluker med bust skal være så populært nå om dagen. Lenge leve postkassen!

Anonymous said...

Å Therese, jeg lo så HØYT av denne posten! Oh man, jeg føler så sykt med dere!!

Og det er så bra med John for han bare, "ja, det gjør dere, det er ikke noe problem," og vi bare, "eeeh.. 'ok'." :P

Helene said...

Haha. herlig innlegg. Synes ikke tanken på at dere må gjøre det var sørlig morsom. den latteren kunne de spart seg. og krøllete ark fortjener man når man har teite luker med bust!!

Helene said...

særlig, mente jeg..

låv ju darling<3